Cykelhjul er en af de vigtigste komponenter i cyklens struktur. Da de er det eneste punkt, hvor de har støtte til jorden, er det vigtigt at identificere hver enkelt del korrekt for at sikre din sikkerhed og komfort på cyklen.
Hvis du har en grundlæggende viden om hjulenes sammensætning, kan du vælge de bedst egnede hjul, afhængigt af det terræn, du kører på. Desuden vil tilegnelsen af disse grundlæggende kundskaber være meget nyttig, især hvis du skal reparere den eller foretage nogen form for ændring på din cykel.
Nedenfor følger en detaljeret forklaring af de forskellige elementer i et cykelhjul.
Et cykelhjuls grundstruktur har flere komponenter, end de fleste tror. Typisk er det klinkerdæk, eger og slange de mest velkendte. Kendskab til dele som fælgen og navet er dog langt mindre almindeligt, men ikke mindre vigtigt.
Fælgen er hjulets struktur og er for det meste fremstillet af aluminium, stål eller kulstof. Resten af de elementer, som hjulet består af, er placeret på den.
Egerne har en vigtig funktion: at modstå træk- og trykkræfter for at få hjulet til at dreje og bære din vægt samt at opretholde fælgens form. De består af en række stænger, der er spændt, og som suppleres af cyklens nav og selve fælgen. Afhængigt af cykeltypen varierer antallet af eger mellem 24 og 36.
Denne del er placeret i den centrale del af hjulet og er den del, hvorpå egerne er monteret. På denne måde kan lejerne placeres, som får hjulet til at dreje let, mens det er fastgjort til rammen.
Inderslangen er en lukket gummicylinder med en åbning, en såkaldt ventil, hvorigennem den pustes op. Med det korrekte tryk giver den konsistens til dækket, hvilket giver komfort og rulleevne.
Det giver det greb og den komfort, der er nødvendig for, at cyklen kan køre så sikkert som muligt. Dækket er det omdrejningspunkt, der ligesom dine fødder har kontakt med jorden.
Denne lille komponent, som stikker ud inde i hjulet og mellem to eger, er adgangen til at puste den indre slange op. Afhængigt af dens form bestemmer den, hvilken type pumpe vi skal bruge for at få luft ind i den.
Dette tilbehør adskiller egerne fra røret. Det beskytter således slangen og undgår punkteringer i hjulet.
Størrelsen af cykelhjul afhænger af følgende egenskaber:
Den mest almindeligt anvendte måleenhed for cykelhjul er ETRTO, og den måles i millimeter. For at give dig en grov idé, er dette de mest almindelige mål:
ETRTO | Tommer | Fransk mål |
507 | 24 | |
520 | 24 | |
531 | 24 | |
534 | 24 | |
540 | 24 | |
559 | 26 | |
571 | 26 | 650C |
584 | 26 | 650B |
590 | 26 | 650A |
630 | 27 | |
622 | 28 | 700C |
Disse har en profil på 50 mm og opefter. De er fokuseret til de cyklister, der deltager i triatlonløb, hastighedstræning på fladt underlag og tidsregulerede øvelser.
Populært kendt som ikke-profilerede hjul, er de under 30 mm. Du vil bemærke, at hjulets sidevæg er meget lille i forhold til hjul med høj profil. De er generelt beregnet til ryttere, der gerne vil spare vægt og køre i kuperet og stejlt terræn.
De spænder mellem 30 og 50 millimeter og anses for at være de mest alsidige cykelhjul. Det skyldes, at de opretholder en vigtig balance mellem funktion, komfort og vægt. De foretrækkes normalt af cyklister, der ønsker at bevæge sig med høj hastighed og samtidig bestige bjergpas.
Fælgbredden bestemmer den maksimale dækbredde, som et hjul kan rumme. Dette er de dækbredder, der kan monteres på en cykel afhængigt af fælgbredden:
Dækbredde (i mm) | Indvendig fælgbredde (i mm) | ||||||||
13C | 15C | 17C | 19C | 21C | 23C | 25C | 27C | 29C | |
18 | X | ||||||||
20 | X | ||||||||
23 | X | ||||||||
25 | X | X | X | ||||||
28 | X | X | X | ||||||
32 | X | X | X | ||||||
35 | X | X | X | X | |||||
37 | X | X | X | X | |||||
40 | X | X | X | X | X | ||||
42 | X | X | X | X | X | ||||
44 | X | X | X | X | X | X | |||
47 | X | X | X | X | X | X | |||
50 | X | X | X | X | X | X | |||
52 | X | X | X | X | X | X | X | ||
54 | X | X | X | X | X | X | |||
57 | X | X | X | X | X | X | |||
60 | X | X | X | X | X | X | |||
62 | X | X | X | X | X | X |
Cykelnav er fremstillet af aluminium, men de indvendige dele, f.eks. møtrikker og håndtag, er normalt fremstillet af stål. Der findes nav i kulfiber eller titanium, som er meget mere eksklusive og beregnet til avancerede cykelhjul eller samlinger.
Flip-flop-bagnavet, også kaldet dobbelt vendbart tandhjul (friløb + fast tandhjul) er som at have to cykler, en fast og en fri. Det vil sige, at baghjulet har to tandhjul, på den ene side et fast tandhjul (Fixie) og på den anden side et friløb (Single Speed), og du kan ændre hjulets position for at vælge den stil, du bedst kan lide.
På cykler med gear har det bageste nav en forlængelse, hvor kassetten monteres, et såkaldt kassettenav. Boost-nav er på den anden side bredere end standard- eller QR 9 mm-nav, så de giver hjulet større stivhed, selv om de også er tungere.
Flip-flop-nav
Der findes forskellige typer cykelbremser. Nedenfor forklarer vi, hvad hver af dem består af:
Også kendt som en fælgbremse. Bremskraften påføres som følge af friktion fra bremseklodserne på fælgen, hvilket gør det muligt for hjulet at standse. Klodserne kan være af gummi eller læder.
Denne bremse er meget almindelig, især på børnecykler. Fodbremsen ligner en hammer og er kendetegnet ved den lethed, hvormed hjulet kan stoppes. Baghjulet roterer, uden at pedalerne behøver at være i bevægelse. Når du træder baglæns i pedalerne, fungerer mekanismen som en bremse. Bremsedelene er lavet af metal og kræver kun minimal vedligeholdelse.
Det er dem, der ikke har et friløb, dvs. at pedalerne altid er i bevægelse, når cyklen er i bevægelse. Det gør det lettere at bremse ved at træde i den modsatte retning og giver dig også mulighed for at køre baglæns. De udmærker sig ved deres lethed, enkelhed og lave vedligeholdelse.
Det er meget almindeligt at se denne type bremser på bl.a. hybridcykler og racercykler. De er meget effektive og tåler våde miljøer meget godt. De består af en rotor, der er fastgjort til navet med bolte og indeholder en bremsekaliber med to bremseklodser, som trykker på begge sider af rotoren, når den aktiveres mekanisk eller hydraulisk.
Forhjulene på cykler er de hjul, som forgaflen er monteret på. Generelt afhænger deres størrelse af den type cykel, som de er beregnet til, da en vejmodel f.eks. ikke er den samme som en mountainbike-model. Desuden, selv om det er noget, der afhænger mere af din smag, markerer dette også den bredde, det skal have.
De fås i mange forskellige udformninger. De traditionelle har 32 eller 36 eger, selv om nogle modeller kan have op til 48 eger (40 er det mest almindelige mellemtal). Hjul med 6 eger bliver dog stadig mere populære. I premium-modeller er disse elementer fremstillet af carbon.
Et andet element, der skal tages i betragtning, er profilen. Ud over at give et strejf af farve til cyklen har vi allerede set, at det afhængigt af vores aktivitet vil det være mere praktisk at vælge en lav, mellem eller høj profil. Det er også muligt at få dem forberedt til skive- eller V-bremsesystemer, afhængigt af din kørestil.
Generelt set er baghjulene på cykler konstrueret på samme måde som forhjulene. Der findes dog modeller med et endnu mindre antal stænger. Nogle af dem har kun tre, hvilket øger deres lethed betydeligt.
Bemærk, at drivsystemets tandhjul er placeret på baghjulet. Dette kan ændres i tilfælde af fixie-cykler eller cykler med et enkelt gear. På samme måde afhænger deres antal af det antal hastigheder, som cyklen har i resten af tilfældene.
Bremsesystemet omfatter et nav på baghjulet, som roterer frit i forhold til det faste tandhjul; hvis vi holder op med at træde i pedalerne, fortsætter cyklen derfor med at bevæge sig fremad på samme måde som et fast tandhjul. For at bremse skal vi træde baglæns for gradvist at sænke cyklens hastighed.
Dette system anvendes mest i Nederlandene, fordi det er praktisk og let at betjene, og fordi terrænet er meget fladt og let at køre på. Coasterbremsesystemet er et alternativ til cykler med fast gear eller håndbremser.
Denne type hjul er kendetegnet ved at indeholde alle de elementer, der er nødvendige for at kunne rulle. De har bl.a. slanger og dæk, så du behøver ikke at bekymre dig om at lede efter disse komponenter separat.
.
Derfor er denne løsning perfekt, hvis du vil spare tid, da det er meget nemmere og hurtigere at montere dem på cyklen.
Denne mulighed kan være meget interessant for dig, hvis du f.eks. har brug for at forny hjulene på din cykel. På denne måde får du to komplette hjul, som omfatter alle de nødvendige elementer: fælge, slanger, dæk osv.
Hvis du har flere forskellige sæt hjul, kan du desuden vælge det ene eller det andet afhængigt af det terræn, du skal køre i. Dermed bliver mulighederne for at køre på forskellige ruter mangedoblet.
Carbonfælge har en række ubestridelige fordele. Den første af disse har at gøre med vægten. I øjeblikket fremstilles der ingen lettere fælge end dem, der er lavet af dette materiale, så de giver dig mulighed for at køre hurtigere end andre forbindelser. Det er dog ikke den eneste.
Det er mærkeligt, men denne vægtreduktion er ikke ensbetydende med et tab af styrke. Tværtimod. Carbonfælge er mere modstandsdygtige over for torsion end aluminiumsfælge.
Den største fordel ved aluminiumsfælge er deres pris, som er betydeligt lavere end prisen på carbonfælge. Desuden er forskellene i ydeevne ikke overdrevent mærkbare i de fleste af de sædvanlige anvendelser af fixiecykler eller andre typer cykler. I det mindste for lejlighedsvise brugere eller amatører.
På den anden side har aluminiumsfælge en tendens til at have en længere levetid end carbonfælge, selv om de er tungere og har dårligere ydeevne. De giver også en mere aggressiv kørsel. Dette appellerer utvivlsomt til mange brugere og er grunden til, at det stadig er et meget almindeligt materiale til mountainbikes.
Fixie-cykler er cykler, der kører med et fast tandhjul, hvilket betyder, at man for at bremse skal undgå at bevæge krumtapakslen ved hjælp af pedalerne. Dette system reagerer lidt langsommere end det system, der anvendes på andre typer cykler.
Brugen af fixiehjul er især fokuseret på bymiljøer. single-speed-hjul er praktisk talt identiske med fixie-hjul. Faktisk ligger den eneste forskel mellem den ene type cykel og den anden i placeringen af en bremse på hver fælg og brugen af et friløb i stedet for et fast tandhjul. Dette giver dig mulighed for at nyde godt af en enestående mekanisk enkelhed og den samme kørestil, som du har praktiseret hele dit liv.
I Santafixie tilbyder vi hjul kaldet flip-flop, hvor du kan montere et fast tandhjul på den ene side og et friløb på den anden side, så du kan vælge drivsystem. Ved blot at dreje på hjulet kan du forvandle en cykel med et enkelt gear til en fixie-cykel.
Med hensyn til størrelse er byhjul og fixie- og single-speed-hjul meget ens. Faktisk findes de oftest i størrelserne 700C eller 650C. De har også samme anvendelsesformål, da de primært er beregnet til brug på asfalt.
Den største forskel i forhold til de tidligere er dog bredden. Byhjul er normalt halvvejs mellem vej- og bjerghjul. Dette sikrer en større kontaktflade med jorden og bedre greb. Det er også almindeligt, at de har små lugs og indgraveringer, der evakuerer vand i tilfælde af regn..
Husk på, at disse cykler i mange tilfælde bruges til at pendle til arbejde, skole eller indkøb. Derfor er det vigtigt, at støv og vand, der ophobes på hjulet, ikke pletter dit tøj eller forårsager skader. Takket være fenderen vil elementer som støddæmperen og transmissionen ikke blive beskadiget.
Som hovedregel er der tale om 700C-hjul med meget lille tykkelse og en relativt høj profil (mellem 30 og 60 mm). De er normalt udstyret med 28 til 32 eger for at minimere vægten, fremme luftstrømmen og gøre det lettere at køre ved høje hastigheder.
De er beregnet til at køre på asfalt over lange strækninger og har en ret smal bredde. Kontaktfladen har ingen knopper, men den kan have riller for at forbedre vejgrebet på vådt underlag.
Velodromer er uløseligt forbundet med cykelsportens historie. På dem er det muligt at nå usædvanligt høje hastigheder med banecykler, som går endnu et skridt videre end tidskørselscykler. De udmærker sig også ved at være meget enkle i mekanisk henseende.
Den største forskel mellem sporhjul og vejhjul er egerne og profilerne. Sidstnævnte er særligt store og giver en helt glat kontaktflade. Det er trods alt umuligt, at det kan regne i en velodrom. Det vigtigste er at opnå den højest mulige hastighed.
Antallet af eger er reduceret til et minimum. De er undertiden erstattet af tykkere stænger for at reducere den aerodynamiske belastning til et minimum. I dag vælger mange brugere dem til deres fixie-cykler på grund af deres originale og slående æstetik.
Vi taler om hybridhjul her, ligesom de cykler, som de er designet til. Med det mener vi, at de giver god ydeevne både på asfalt og på offroad-stier, der ikke er alt for komplekse.
De er naturligvis monteret på dæk, der giver mere vejgreb end vejdæk, men som ikke har en så høj rullekapacitet. De når heller ikke op på samme niveau af robusthed og trækkraft som bjergdæk. De gør det dog muligt at skifte mellem begge vejtyper på den samme rute uden problemer.
Det gør hele forskellen, når du har en god cykel til rådighed. Men for at føle sig sikker og nyde hver eneste tur eller pendling til arbejde eller universitet er det vigtigt at have det rigtige hjultilbehør.
For eksempel forhindrer stænkskærme vand, støv og mudder i at beskadige mekanikken på din cykel. Der skal især nævnes reparationssæt til punkteringer. Takket være dem kan du hurtigt løse et problem af denne type, hvis du får det. Så behøver du ikke at bære et eller flere reservedæk i din rygsæk.
Vi må heller ikke glemme luftpumper til at puste hjulenes slanger op, hvis du ikke bruger slangeløse dæk. Hvad angår sikkerhed, kan du også anbringe reflekterende elementer på egerne eller købe et tyverisikringssystem, der kan fastgøres til dem, for at forhindre, at din cykel bliver stjålet, når den er parkeret.